Kisah Derita Seorang Isteri Yang Menyentuh Hati Anda

0
197

Pagi itu, hanna lewat bangun. Segera dia bergegas bersiap untuk ke sekolah. Tugasnya sebagai guru haruslah dilaksanakan. Namun tanggungjawabnya sebagai seorang isteri sentiasa diutamakan.

 

 

* Gambar hiasan

 

Hanna : Abang, bangun sayang. Dah pagi abang. Saya dah bersiap nak pergi sekolah.

Ketika itu jam menunjukkan pukul 6.30 pagi.Iskandar masih berselimut tidur.
Hanna : abang.. saya siapkan air milo untuk abang yer..

Biarpun usia kandungan hanna hampir mencecah 7 bulan. Namun dia masih kuat melaksanakan tugas tugas harian. Tanggungjawabnya sebagai isteri tidak pernah mengeluh.

Hanna : air milo abang dah siap. Sy pergi dulu yer abang.. maafkan saya ye abang sekiranya saya tidur membelakangkan abang semalam.Saya xsedar.

Iskandar hanya menghulurkan tangan melalui celahan selimut. Muka isterinya pun tidak dilihatnya.
Hanna : terima kasih ye abg.. saya pergi dulu.

Hanna terpaksa memandu sejauh 30km setiap hari untuk kesekolah. Hutan, sawah dan kebun harus diredahi untuk menuju ke sekolah di pendalaman.

Pagi itu iskandar bangun lewat. Telefon dilihatnya ada 15 panggilan yang x dijawab.
Iskandar : alamak.. kenapa bini aku tak kejutkan aku ni..
Terus didail nombor telefon hanna. Iskandar : hello!! Kenapa tak kejutkan abang?

Hanna : Assalamualaikum.. maafkan saya abang.. saya dah kejutkan beberapa kali tapi abang xbangun.
Iskandar : awak ni tak boleh harap la!!!

Panggilan telefon segera diletakkan. Hanna di dalam kelas sedang mengajar menitiskan air mata. Iskandar segera bersiap menuju ke pejabat.
Iskandar : hello sayang.. abang terlewat la harini.
Dira : abang!!! Itu la.. dah cakap kan!!!Abang mesti lewat!! Cepat sikit beli ayam.. anak anak kat taska ni dah lapar!!
Iskandar : ye sayang.. abang ke sana skarang.

Iskandar memandu laju menuju ke Ambangan Putra.. di dalam perjalanan dia masih mendapat panggilan dari dira beberapa kali. Itulah tugasnya semenjak dia kenali dira.

Dira : lambat sangat la.. tah buat apa malam tadi sampai lambat bangun..lain kali kalau buat lagi.. siap la..
Iskandar hanya menundukkan mukanya. Padanya hati dira perlu dijaga.. kalau dibandingkan dira dan hanna, hanna lebih jauh lebih cantik dari dira.. telefon berdering..
Iskandar : apalah hanna ni nak? Kacau saja.
Iskandar segera mematikan bunyi telefonnya.
Hanna : kemana abang ni pergi? Keluh hati hanna).. kaki bengkak ni.. nak jalan pon susah..

Hanna berjalan perlahan2 menuruni tangga sekolah dan beredar ke bilik guru. Kakinya yang bengkak membuatkan dia rasa sakit untuk berjalan. Dia hanya mahukan suami dia berada disisinya ketika ini.. dia mahu bermanja seperti dulu tetapi sejak akhir akhir ni, suaminya seolah berubah.

Iskandar : senyap pon. ( keluh hati iskandar ) Sayang.. abang dah nak pergi ni. Ada banyak kerja nak dibuat..
Dira : kejap la.. orang nak bersiap kejap.
Iskandar menanti dira bersiap. Hampir setengah jam iskandar tunggu. Namun kelibat dira masih tidak kelihatan. Jam menunjukkan pukul 10 pagi. Pagi itu iskandar dan dira menjamu selera dan menuju ke pejabat bersama.
Hanna : laparnya. (Keluh hanna).. xpela. Balik nanti nak makan dengan abang la.. lagipun nak pergi buat check up di klinik.
Pukul 2.45 petang, hanna keluar dari perkarangan sekolah. Walaupun kakinya sakit, namun hanna gagah memandu pulang. Dalam perjalanan dia cuba hubungi iskandar.
Hanna : abang pergi mana ni?(Keluh hanna)
Panggilannya tidak dijawab beberapa kali..
Hanna cuba menghantar sms kepada suaminya.
” Assalamualaikum. Abang, hanna nak mintak tolong bawakkan hanna check baby kita kat klinik. Kaki hanna sakit”
Iskandar membalas sms isterinya.
” jangan ganggu..Abang ada kerja ”
Hanna membalas..
” baiklah abang.. maaf ganggu abang”
Hanna memandu perlahan menuju ke klinik kesihatan yang terletak jauh dari rumahnya itu. Hanya airmata yg sentiasa menitik sepanjang perjalanan.
Pada ketika itu, iskandar duduk di sofa pejabat sambil menonton televisyen dengan dira.
Dira : siapa yg sms?
Iskandar : hanna.
Jawab iskandar spontan.
Dira : dia nak apa?
Iskandar : nak mintak bawak pergi klinik.
Dira : suruh la dia pergi sendiri! Benda senang pon nak suruh orang..

Setelah kembali dari klinik, hanna singgah membeli koeytiaw kegemaran suaminya. Harapannya untuk makan malam itu bersama.
Hanna segera hubungi suaminya.
Hanna : Assalamualaikum abang.
Iskandar : ye. Nak apa?
Hanna : saya nak makan malam dengan abang. Sy ada belikan makanan kegemaran abang.

Iskandar : makanlah dulu. Abang balik lewat!
Hanna : baiklah abang. Saya tunggu abang.
Iskandar memandu laju menghantar dira ke ambangan putra.
Dira : kita singgah makan dulu yer.
Iskandar : ok sayang.

Jam menunjukkan pukul 11 malam. Hanna hampir tertidur menanti iskandar untuk makan bersama. Perutnya terlalu lapar tetapi dia hanya bertahan. Kandungannya bergerak gerak dari tadi.

Tiba tiba telefon berdering.. “owh.. abg call”, hanna segera menjawab telefonnya yang berdering.
Hanna : Assalamualaikum abang. Abang kat mana tu?
Iskandar : Waalaikumussalam. abang dalam perjalanan balik. Sayang nak apa apa tak?
Hanna : saya xnak apa apa abang. Saya dah beli makanan tadi. Saya tunggu abang balik..
Iskandar : sayang dah makan malam belum ni?
Hanna : saya tunggu abang balik. Saya tak nak abang makan seorang diri. Kita makan sama ye abang.
Iskandar : subhanallah.. kenapa tak makan dulu? Emm.. yelah.. abang dah nak sampai ni. Nanti kita makan sekali.

Hanna segera ke dapur untuk memanaskan koeytiaw goreng yang dibelinya. 15 minit kemudian, iskandar muncul di muka pintu dengan wajah yang kusam.

Tangan iskandar segera disambut oleh hanna dengan senyuman. Hanna menyiapkan meja untuk makan bersama. Malam itu hanna makan dengan berselera sekali. Iskandar hanya menjamah sedikit sahaja. Hatinya rasa tak keruan. Fikirannya melayang jauh teringatkan dira.

Keesokan paginya, hanna menjalankan rutin harian seperti biasa. Pagi itu iskandar bangun awal pagi dan tergesa gesa menyiapkan diri.

Hanna : abang, harini saya nak keluar dengan abang yer. Saya nak cari barang untuk anak kita.
Kata kata itu terngiang di fikiran iskandar. Padanya, harini dira ada kem dengan budak sekolah menengah. Iskandar terpaksa menjadi fasilitator kerana kekurangan tenaga kerja.

Petang itu, Hanna memandu laju untuk pulang ke rumah dari sekolah. Semangatnya untuk mencari barang keperluan anak membuak buak di dada. Tidak sabar rasanya untuk keluar dengan iskandar.
Kringg.. kring.. telefonnya berbunyi..
Hanna tersenyum riang apabila melihat panggilan Iskandar.

Hanna : Assalamualaikum abang.
Iskandar : Waalaikumussalam. Sayang, abang balik lewat malam. Ada kerja sikit. Abg xdapat nak keluar petang ni.
Hanna : tapi kan kita dah janji..
Iskandar : ada kerja la..!! Bukan tak nak pergi !!

Iskandar menutup panggilannya. Lantas berjujuran air mata hanna jatuh ke riba. Keretanya yang dipandunya laju kini perlahan. Terasa lemah seluruh badannya.

Hanna : sayang, harini abah sibuk. Abah tak dapat nak bawak kita pergi tengok barang. Esok kita pergi ye sayang. Sayang jangan sedih tau.
Perut hanna bergerak gerak seolah olah memahami keadaan itu. Sejak akhir akhir ini hanna sering bercakap dengan kandungannya. Kandungannya itu sentiasa bergerak gerak seolah memahami kata kata yang diucapkan oleh hanna. Itulah peneman hanna setiap hari dan ketika iskandar tiada disisi. Setiap kali iskandar nak pulang ke rumah, kandungannya itu akan bergerak kuat. Pada mulanya hanna tidak mengesyaki apa apa. Akhirnya hanna mulai faham.

Dira : abang, malam ni abang tdo kat kem la ye. Manalah tahu kalau kalau saya semput ke. Sekurangnya abang ada.

Iskandar dalam keadaan serba salah. Di rumah, hanna sedang sarat mengandung berseorangan. Disini, dira minta menemaninya kerana di khuatiri sakit.

Dalam keadaan kusut tu, tiba tiba iskandar terpandang sesuatu di hadapannya.. ya allah…

“Ya allah… apa dah jadi ni.. ” kelam kabut iskandar dibuatnya. Seorang pelajar diusung oleh rakan rakannya menuju ke bilik urusetia.

“Cikgu, dia semput tadi. Tiba tiba terus pengsan. “Ucap seoarang rakannya.
“Cepat cepat.. masukkan dia dalam kereta. Saya nak bawak dia pergi hospital.”
Iskandar memang gugup pada ketika itu lantas menghubungi dira.
“Ya allah.. kemana la dia pergi ni.”bentak hati iskandar. Dia menghubungi dira beberapa kali namun panggilannya itu tidak dijawab. Apabila dia melihat screen handphone. Rupa rupanya ‘waiting call’.
” ya allah.. masa ni pulak dia nak bergayut pon” bentak hati iskandar yang sedang resah.

“Ok xpe. Awak berdua ikut saya . Nanti awak bagi tahu kat cikgu dira yang saya ke hospital yer.” Jam menunjukkan pukul 9 malam. Iskandar memecut keretanya laju menuju ke hospital yang berhampiran.
15 minit kemudian mereka tiba di perkarangan hospital dan unit bantuan kecemasan hadir membantu.

Kring.. kring.. telefonnya berbunyi. “Emm.. baru nak call” keluh iskandar.
“Hello, abang kat mana tu? ” tanya dira seolah olah tidak tahu menahu kejadian tu.
“Abang kat hospital la sayang. Sayang pergi mana tadi? Ada budak pengsan tadi. Kawan kawan dia kata dia semput.” Ujar iskandar.
“Ya allah. Ye ke. Saya tadi dalam telefon. Kawan saya call. “Balas dira perlahan.
“Kawan mana?, tanya iskandar.
“Kawan la. Xpela. Abang settlekan budak budak tu dulu. Ok.” Panggilan itu terus diletakkan oleh dira. Memang hati iskandar sakit. Dahla tidak menjawab panggilan. Lepas tu boleh pulak bergayut dengan kawan. “Tah tah kawan lelaki.” Keluh iskandar. Iskandar mula memikir yang bukan bukan. Hatinya terasa pedih. Api cemburunya mula membuak buak.

Pelajar yang pengsan tadi dibenarkan pulang setelah menerima rawatan gas. Lama jugak iskandar tunggu. Hampir 2 jam. Jam menunjukkan hampir pukul 11 malam.

“Assalamualaikum sayang. Sayang abang dah tidur ke tu?” iskandar menghubungi hanna di rumah.
“Waalaikumussalam abang. Maafkan sy.. saya tertidur tadi. Abang kat mana tu? Abang nak balik pukul berapa? Balas hanna yang masih mamai.
” abang kat luar ni. Nanti abang balik ye. Sayang rehat dulu yer. Sayang nak apa apa tak?” Tanya iskandar.
“Takperlah abang. Saya dah masak untuk abang tadi. Saya tunggu abang balik nak makan sama. ” balas hanna.

” ya allah. Kenapa sayang xmakan dulu? Jangan la buat kerja berat berat. Bahaya. ” balas iskandar.
” saya masak makanan kegemaran abang. Saya risau abang lapar. Itu tanggungjawab saya. Kalau saya tak masak nanti abang cari orang lain” balas hanna. Iskandar terkedu mendengar penjelasan hanna. Dia selubungi perasaan serba salah.
” baiklah sayang. Abang balik segera yer. Sayang rehat tau. Assalamualaikum”
Balas iskandar.
“Abang drive baik baik ye. Saya ngan anak sayangkan abang dan cintakan abang walaupun kami tahu abang tak sayangkan kami.” Gementar badan iskandar mendengar kata kata itu. Di sudut hati dia terasa bersalah sangat dengan keadaan itu. Dia sendiri pon tidak tahu kenapa hatinya teramat sukakan dira. Padanya dira mempunyai sesuatu yang menyebabkan hatinya terpaut..

Bahu iskandar ditepuk oleh ezad. Ezad merupakan pekerja senior yang paling iskandar sayangi. Selain kreatif, ezad memang pandai mengatur strategy dalam menjalankan aktiviti.

“Abang is, malam ni abang balik rumah ke?” Tanya ezad. “Balik. Kenapa ezad?” Tanya iskandar.
“Saya nak mintak tolong belikan topup maxis. Credit habis la pulak”, balas ezad.
” boleh. Kalau malam ni tak sempat. Sok pagi boleh ke? Tanya iskandar.
“Boleh je.. xde masalah. Abang nak balik ni. Nanti tolong bagitahu kat kak dira yang abang balik. Itu pun kalau dia tanya. Ok.”balas iskandar sambil berjalan menuju ke keretanya.
“Beres. Kalau ada apa apa kami col abang is yer.” Balas ezad.

Jam menunjukkan pukul 12.30 malam. Hati hanna resah menunggu suaminya pulang. Kedengaran bunyi kenderaan memasuki garaj rumah. Hanna berjalan perlahan membuka pintu menyambut suaminya itu. Hatinya rasa tidak sabar melihat wajah suaminya itu. Menantikan ucapan selamat hari lahir dari suami tersayang.

Iskandar tidak berkata apa apa semenjak pulang. Hanna memujuk hatinya. “Mungkin abang terlupa kot. Takpelah. Abang letih tu. Kesian abang.”pujuk hatinya sendiri.

Pagi itu, hanna bangun lewat. Cuti hujung minggu. Iskandar tiada disisinya. “Abang..” tiada jawapan dari iskandar. Dilihatnya, kereta tiada di garaj. “Kemana abang pergi? Awal pagi dah keluar. ” keluh hanna. Hanna segera membersihkan kamar tidur dan segera membersihkan diri.

Kedengaran bunyi kenderaan memasuki garaj. “Emm.. abang dah balik.” Bisik hati hanna.
Setelah bersiap, hanna menuruni tangga menuju ke ruang tamu.
“Happy birthday to you.. happy birthday to you.. happy birthday to ibu hanna.. happy birthday to you. ” iskandar menyanyikan lagu selamat hari lahir sambil memegang kek dan sejambak bunga ros berwarna merah.. cantik!!!..

Hanna sungguh terharu.. hanya air mata yang mengalir menandakan hatinya gembira..

Dalam kegembiraan itu.. telefon iskandar berbunyi.. wajah iskandar berubah.. yang tadinya tersenyum kini muram.

“Abang ada kerja ke harini? ” tanya hanna.
“Ada sayang.. ” balas iskandar.

” emm.. takperlah.. ” hanna mempamerkan senyuman walaupun hatinya terguris. Baru sahaja dia nak bersama dengan suami tersayang berjalan jalan melihat barang anaknya nanti..

“Abang, boleh ke kalau saya bagi abang rm200 harini?” tanya hanya.
“Untuk apa sayang duit tu?” Balas iskandar.
“Saya tahu kerja bagi abang penting. Tapi saya nak beli masa abang seharian ni. Saya nak pergi dengan abang tengok barang anak. Boleh ke abang?” Tanya hanna.
Iskandar hanya mendiamkan diri. Dia terkedu mendengar luahan isterinya. Melihat wajah isterinya yang bersungguh sungguh membuatkan dia terdiam.

Kring..kring.. telefonnya berbunyi lagi..

“Owh, mak call. “Tutur iskandar.
“Assalamualaikum mak. ”
“Waalaikumussalam. Kamu dimana tu?”tanya mak.
“Ada kat rumah ni. Ni hanna pon ada kat sini. Mak dan ayah sihat ke? “Balas iskandar sambil memotong kek untuk hanna.
“Alhamdulillah kami sihat. Kamu dan hanna sihat ke?”, mak bertanya.
“Kami alhamdulillah, Sihat.”, balas mak.
“Mak cakap ngan hanna sekejap yer. Saya nak pergi ke dapur jap”, ujar iskandar.

Hampir 10 minit hanna bercakap dengan mak, kemudian panggilan dimatikan. Iskandar yang tadinya sibuk di dapur kini membawa baju kotor untuk dibasuh.

“Abang, biarkan baju di mesin basuh tu. Nanti saya tolong basuhkan.”jerit hanna dari ruang tamu.
“Xpe. Sikit saja ni. “, sahut iskandar.

Handphone iskandar diletakkannya di atas meja ruang tamu. Tiba tiba, terdetik hati hanna untuk melihat mesej pesanan ringkas dari handphone iskandar.

“Ya allah.. kenapa macam ni?”, mengalir air mata hanna melihat mesej dari dira. Hanna tidak mengenali siapakah itu dira. Tapi kenapa mesej dia tertulis seolah iskandar ada hubungan dengannya.

“Abang, kenapa abang tinggalkan saya kat kem ni? Kenapa abang balik? Abg ni tak habis habis nak bela isteri abang tu!! Abang langsung tak jaga hati dan perasaan saya!!”, hanna menutup kembali pesanan ringkas dan segera beredar ke dapur. Airmatanya yang tadinya berjujuran kini dilapnya dengan bajunya sendiri.

Kelihatan iskandar sedang sibuk mengasingkan bajunya yang berwarna dan berwarna putih. Bajunya itu memang mahal. Hanna pernah dimarahinya kerana ada bajunya yang rosak akibat turun warna.

“Abang.. ” ujar hanna dengan lembut.
Iskandar memandang hanna dengan senyuman. Hanna membalas senyuman walaupun hatinya merasa pedih sekali. Terhiris.
“Abang kerja ke harini?” Tanya hanna dengan penuh tanda tanya.
“Ye sayang. Kenapa? Abang ada kerja di luar. Lewat petang nanti abang balik yer.”

“Saya betul betul nak ajak abang pergi tengok barang anak. Boleh ke?”, ucap hanna perlahan.
“Abang ada kerja la!!”, tegas iskandar. Muka iskandar terus berubah. Dengan segera dia menuju ke hadapan dan bersiap untuk keluar.
Hanna menitiskan air mata kesedihan. Kenapalah dugaan sebegini menimpanya. Dia melihat ramai suami yang menyanyangi isterinya. Tetapi kenapa dia tidak seperti mereka.

“Sayang, abah ada kerja. Sayang jangan sedih yer. Nanti kita pergi tengok barang sayang yer”, hanna mengusap lembut kandungannya itu. Kandungannya itu bergerak seolah memahami.

“Abang pergi dulu yer”, laung iskandar yang sudah pun menuju ke kereta.
“Abang, saya nak salam dulu.” Kata kata hanna tidak didengari oleh iskandar. Iskandar terus mengundur laju keluar dari perkarangan rumah.

“Sayang, abah ada kerja. Abah sayangkan kita. Abah kerja untuk cari duit untuk kita. Sayang jangan sedih yer”, hanna mengusap kandungannya sambil airmatanya menitis.

Kek yang dibeli iskandar tadi dijamahnya.
“Emm.. sedap kek yang abah beli untuk ibu.”, hanna menjamah kek dengan perasaan yang sedih dan menangis.

Kring.. kring.. telefon hanna berbunyi.
“Assalamualaikum mak.”, tutur hanna lembut menyembunyikan perasaan sedihnya.
“Waalaikumussalam. Mak dan ayah dah nak sampai rumah hanna ni. Sekejap lagi sampai”, balas mak.
“Baiklah mak. Saya ada di rumah”, balas hanna. Perasaan gembira mula muncul dan senyuman mula terukir di wajah hanna. Ibu mertuanya kerap datang melihat keadaan hanna sekiranya lalu dikawasan perumahan hanna dan iskandar.
“Sayang, kejap lagi tok dan nenek datang. “, ujar hanna kepada kandungannya sambil menuju ke bilik air untuk mencuci muka.

Selang 10 minit, mak, ayah dan adik muncul di perkarangan rumah.
“Assalamualaikum. ” mak memberi salam.
“Waalaikumussalam. Masuklah mak, ayah.” Balas hanna sambil menuju ke muka pintu.
“Mana iskandar? Kereta dia tak de pon”, tanya mak.
“Bukan ke harini dia cuti?” Tanya mak sambil serahkan buah untuk hanna.
” dia ada kerja harini. Petang nanti balik lah tu”, balas hanna sambil membawa buah ke meja makan. Hanna menyembunyikan perasaannya demi maruah suaminya. Padanya mak dan ayah tidak perlu tahu sekiranya apa apa terjadi kepada keluarganya. Hanna menjamu kek harijadinya kepada keluarga mertuanya.

Iskandar sampai ke kem lewat. Dicarinya dira namun tidak kelihatan. Dihubunginya juga tidak diangkat.
“Pergi mana pulak ni? “Keluh iskandar. Merajuk kot. Kesemua pelajar sedang duduk di dewan. Mereka diberikan tugasan dalam kumpulan.
“Abang is, akak keluar tadi. Laju je dia bawak kereta.”, ujar ezad.
“Pergi mana? Abang call pon xpick up”, balas iskandar.
“Tak tahu. Saya ingatkan dia nak keluar dengan abang.”, balas ezad. Ezad terpaksa menyembunyikan perkara yang sebenar. Memang pagi tadi seorang lelaki datang melawat kem. Kelihatan dira dan lelaki tersebut berbual manja dan ezad ternampak yang lelaki tersebut memegang tangan dira.

Jam menunjukkan hampir pukul 4 petang. Pelajar dibenarkan pulang dan aktiviti berakhir pada jam 4.30. Kelibat dira masih juga tidak kelihatan. Iskandar mulai resah berbaur sakit hati. Seribu persoalan mula bermain difikiran. Dirinya tidak keruan. Panggilan dari hanna pon tidak diangkatnya.

Iskandar dihantui perasaan gelisah sehinggakan kereta yang dipandunya itu hampir hilang kawalan. Dalam masa itu dia cuba menghubungi hanna di rumah.
“Assalamualaikum abang.”, tutur hanna lembut.
“Abang on the way balik. Siap sekarang kalau nak keluar. Sekarang tau!”, telefon segera dimatikan. Setibanya di rumah, iskandar hanya menunggu di dalam kereta. Kelihatan hanna sedang mengunci pintu grill.
“Cepat sikit. “, jerit iskandar dari dalam kereta. Hanna yang terkejut terjatuhkan sejambak kunci ke lantai. “Ye abang.. maafkan saya,”, tutur hanna gugup. Hanna berjalan laju walaupun kakinya bengkak dan sakit.
Hanna memasuki kereta dan menghulurkan tangan untuk bersalam dengan suaminya. Namun iskandar acuh tak acuh dengan huluran itu. Fikirannya serabut dan membuatkan dia memandu laju.
“Aduh sakit.”, hanna mengeluh sakit apabila iskandar melanggar lubang dan menyebabkan kereta itu terhentak. Iskandar langsung tidak mempedulikan hanna. Padanya kerisauan pada dira lebih daripada hanna.
“Nak kemana ni?”, tegas iskandar.
Hanna hanya menundukkan muka menahan kesakitan sepanjang perjalanan.

“Errmmm…
“Emm.. saya nak pergi central square. “, ujar hanna perlahan. Perutnya diusap beberapa kali kerana kandungannya bergerak gerak.
Iskandar hanya diam membisu dan memecut menghala tempat dituju.
“Abang nak masuk sekali tengok? “Tanya hanna sambil memandang muka suaminya.
“Awak pergilah dulu. Saya tunggu diluar”balas iskandar. Hanna masuk melihat pakaian baby anakku. Jelas terpancar senyuman dimukanya apabila melihat gaun berwarna pink yang cantik tergantung.

“Sayang, baju ni cantik tak untuk anak kita?”, kedengaran suara suami isteri bersebelahan yang turut melihat pakaian untuk baby mereka yang bakal lahir.

Tersentuh hati hanna melihat kemesraan suami isteri itu. Sekali lagi air matanya mengalir.
“Sayang, ibu tengah tengok baju sayang. Sayang suka tak?”, ujar hanna lebut sambil membelai kandungannya. Hanna merasakan dirinya terasing dari pelanggan yang hadir ke situ. Dia memilih beberapa pakaian untuk ditunjukkan kepada iskandar tetapi iskandar tidak kelihatan di luar kedai.

Akhirnya mata hanna terpandang kelibat iskandar yang berada di kedai handphone. Hanna cuba menghubungi iskandar tetapi panggilannya tidak dijawab.
“Assalamualaikum abang. Saya dah pilih baju untuk anak kita.”, tutur hanna dengan lembut.
“Emm..ok.. sat lagi abang datang.”balas iskandar dan terus berjalan ke arah kedai anakku.

Petang itu hanna merasa sungguh gembira. Dalam kereta hanna sentiasa bercakap dengan kandungannya.
“Sayang, ibu dan abah ada belikan baju untuk sayang. Cantik tau. ” ngomel hanna.
Iskandar yang tadinya murah mula mengukir senyuman melihat gelagat isterinya itu.
Malam itu iskandar membawa hanna ke sebuah kedai makan yang paling romantik.. diterangi lampu yang menarik dan lilin di tengah meja.. bukan main selera hanna menikmati makanan.

Keesokan paginya hanna bangun awal untuk ke sekolah. Kali ini iskandar bangun awal seperti hanna jugak.
“Awal abang bangun harini.”ucap hanna.
“Harini abang ada banyak kerja nak dibuat.
“Saya pergi dulu yer abang.. ampunkan dosa saya dan halal makan minum”, tutur hanna.
“Baiklah.. bawak kereta baik baik yer”, balas iskandar.

Iskandar menemani hanna sampai ke kereta. Sehinggalah kereta tu beredar, iskandar masih tercegat di muka pintu.

“Hello,..”satu panggilan muncul di awal pagi..
Iskandar tak menyangka yang hubunginya di awal pagi itu adalah dira.

Dalam masa yang sama, hanna sedang memandu menuju ke sekolah. Dia masih memikirkan tingkah laku suaminya yang pelik pagi ini.. emm.. mungkin suaminya dah berubah.. cetus hatinya..

Lantas dia berdoa
“Ya allah, aku bersyukur kepadamu di atas rezeki yang engkau berikan padaku. Letakkan lah aku dan suamiku dikalangan orang yang beriman. Engkau berilah kekuatan kepada suamiku untuk mengharung dugaan dan cabaran. Sesungguhnya aku amat menyayanginya dan menyintainya seikhlas hatiku”…
Pagi itu, hanna merasakan hatinya riang dan damai sekali. Dikuatkannya siaran radio suria fm yang menjadi kegemarannya dan iskandar. Setiap pagi celoteh dan jenaka dj bertugas mencuit hatinya.
“Emm.. macam sedap je lagu ni.” Bisik hati hanna.

‘Ketawa bersama.. menangis pon bersama.. ku bersumpah harap kita mati pon bersama’.. lagu nyanyian black mempunyai senikata yang menyentuh hatinya.

Pernah baru baru ini dia bersuara kepada iskandar;
“Abang, kalaulah saya pergi dahulu semasa melahirkan anak, abang jaga diri baik baik yer. Abang jaga anak baik baik yer. Ampunkan dosa saya sepanjang kita berkahwin. Abang bina keluarga baru yer.”. Ketika itu iskandar hanya mendiamkan diri seolah olah percakapan hanna itu tidak didengarinya.

*Gambar hiasan sahaja

Hari ini hanna lebih banyak berehat dibilik guru kerana sekolah ada aktiviti yang melibatkan semua pelajar. Semua pelajar diminta ke dewan besar. Ketika bersendirian, hanna disapa oleh cikgu nisa.
“Hanna, saya ada benda nak bagi pada Hanna. Tapi Hanna jangan bagi tahu orang lain pulak yer. Ini ikhlas dari saya”, tutur cikgu Nisa.
“Owh.. apa tu cikgu. Pelik je bunyinya.”, balas hanna.
Cikgu nisa memberikan sebungkus plastik hitam kepada hanna. Didalamnya terkandung beberapa pakaian mengandung yang masih boleh dipakai dan masih cantik.
“Ya allah.. apa ni cikgu.”tutur hanna lembut dalam keadaan serba salah.
“Hanna terimalah pemberian saya ini. Saya ngan suami dah tutup kilang”, balas cikgu nisa dengan gelak ketawa.
“Kami dah cukup dah.. dah ada 5 orang dah pon. Hanna ambil ye. Kami ikhlas. Lagipun hanna baru nak mula berkeluarga anak seorang”, balas cikgu nisa lagi.

“Ya allah.. alhamdulillah.. terima kasih cikgu.” Balas hanna lembut sambil air matanya mengalir terharu.
“Ni la yg dikatakan rezeki anak.”, balas cikgu nisa dan terus dia beredar dari situ.

“Sayang, ibu ada baju baru. Esok ibu pakai ye.”, hanna mengusap lembut kandungannya.. dia rasa bahagia dan bersyukur sangat dengan pemberian itu.

Tengahari itu iskandar dan dira ada temujanji dengan pelanggan yang nak membeli rumah. Seperti biasa, dira pasti turut membantu dalam meyakinkan pembeli. Mereka tidak dapat lari dari persoalan yang ditujukan kepada mereka. Dira dengan selambanya mengaku bahawa mereka adalah suami isteri. Iskandar pula hanya mendiamkan diri seolah olah kenyataan tersebut adalah benar.

“Orang rasakan, client tadi tu memang nak beli rumah tu la”, tutur dira.
“Tu la.. dari segi percakapannya pon memang macam tu.. hope kali ni rumah tu boleh dijual la. Owner dah bising ni”, balas iskandar sambil memandu kereta menuju ke pejabat.

“Insyalllah. Ada tu abang. Orang nak buat request boleh?”, soal dira dengan penuh pengharapan.
“Apa dia?”, balas iskandar.
“Kalau ikutkan rumah tu 150 ribu. Komisyen kita 3 ribu. Orang nak guna 2 ribu boleh?”, tutur dira dengan manja.
“Banyak tu.”, jawab iskandar ringkas.
“Ala.. orang nak bayar duit bulanan kereta dan sewa taska. Barang barang anak kat taska pon dah nak habis ni”, tutur dira merengek manja.
“Emm.. yela yela.. “balas iskandar sambil tersenyum.
“Yeeey…Dia kata nak s&p khamis ni kan.. “, balas dira merengek manja.
“Emm.. abang nak kena setkan dengan lawyer nanti. Ingatkan abang ye, nak mintak geran original dan ic seller.”balas iskandar.
“Ok.”, tutur dira ringkas sambil mencatit pada buku appointmentnya.

Setibanya di pejabat, kelihatan ezad sedang sibuk menyalin nama pelanggan yang baru diterimanya pagi tadi.

“Abang is, klient saya ada masalah sikit la. ” tutur ezad apabila iskandar dan dira tiba di pejabat. Belum sempat iskandar menjawab, dira mencelah.
“Ha.. kenapa dengan client tu?” Tanya dira.
Iskandar berlalu pergi dan membiarkan dira menyelesaikan masalah ezad. Padanya dira dah cukup arif dalam menyelesaikan masalah.
Baru je iskandar nak duduk berehat di mejanya, handphonenya berbunyi.
“Assalamualaikum abang”, suara lembut hanna di hujung panggilan.
“Waalaikumussalam. Ye kenapa?”, balas iskandar.
“Saya nak bagi tahu ni…”hanna baru sahaja nak mula berbual tetapi dipintas oleh iskandar.
“Kan abang dah kata. Jangan call time office!! Abang sibuk!! Balik nanti kita bincang!!”, iskandar terus meletakkan telefon.
Berderai air mata hanna apabila mendengar jawapan iskandar. Dia ingin menceritakan tentang pakaian yang dihadiahkan oleh cikgu nisa tetapi…

Iskandar mengemaskan mejanya yang penuh dengan kertas listing. Tiba tiba satu sms muncul dari hanna.
“Assalamualaikum abg. Maafkan sy ye ganggu abg tadi. Sy mintak maaf ye. Saya xkan buat lagi.” Sms tu dilihatnya dan segera dipadamkan. Dia risau kalau dira membacanya. Padanya hati dira perlu dijaga kerana dia amat menyayangi dira.
“Abang sayang, jom pergi makan.. saya lapar la..”, dira merengek manja.

“Emm..ok”, balas iskandar. Mereka beredar dari office menuju ke restoran yang berhampiran.
Sewaktu berjalan…
“Sayang, jap ek. Abang nak ambil kertas listing tadi kat atas”, langkah iskandar terhenti dan berpatah balik menuju ke pejabat.

(To be continued)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.